MURATS44
Özel Üye
İbadetin hilkat-ı beşere terettübü iki şeyden ileri geliyor: Ya insanlar ilk yaratılışında ibadete istidatlı ve takvaya kabiliyetli olarak yaratılmışlardır. Ve o istidadı ve o kabiliyeti onlarda gören, onların ibadet ve takva vazifelerini göreceklerini kaviyyen ümit eder. Veyahut, insanların hilkatinden ve memur oldukları vazifeden ve teveccüh ettikleri kemalden maksat, ibadetin kemali olan takvadır.
-1-
Şu cümle, her iki noktaya da tatbik edilebilir. Yani, "İstidad ve kabiliyetinizde ekilen veya vazife ve hilkatinizden kastedilen takvanın kuvveden fiile çıkarılması lazımdır."
Sonra, Kur'an-ı Kerimde Mabudun vücuduna ait afaki delillerin en karibine
-2- cümlesiyle işaret edilmiştir. Ve bu işaretten arzın bu şekle getirilmesiyle nev-i beşere ve sair hayvanata kabil-i sükna olarak hazır bulundurulması, ancak Allah'ın ca'liyle (yapmasıyla) olup tabiatın ve esbabın tesiriyle olmadığına bir remiz vardır. Çünkü tesir-i hakikinin esbaba verilmesi bir nevi şirktir.
-3- cümlesiyle, Saniin vücuduna olan afaki delillerden en basit ve en yükseğine işaret edilmiştir.
Sonra, mürekkebat ve mevalidin vücud-u Sanie veçh-i delaletlerine
-4- ila ahir cümlesiyle işaret edilmiştir.
Sonra, geçen delillerin herbirisi alel'infirad, yani birer birer Saniin vücuduna delalet ettiği gibi, heyet-i mecmuası da Saniin vahdetine işarettir.
Sonra, nimetlerin menşei ve menbaı olan alemin nizamına işaret eden o cümlelerin suret-i tertibi
-5- ün delaletiyle beraber, Mabudun ibadete müstehak olduğuna delalet eder. Çünkü ibadet, şükürdür. Şükür, Mün'ime edilir; yani nimetleri veren Zata şükretmek vaciptir.
Sonra
cümlesinden, arz ve arzdan çıkan mevalid, yani arzın semereleri insanlara hadim oldukları gibi, insanlar da onların Saniine hadim olmaları lazım olduğuna bir remiz vardır.
________________________________________
1- Ta ki takva mertebesine ulaşasınız.
2- Yeri size döşek yaptı.
3- Göğü de binanıza dam yaptı.
4- Gökten bir su indirdi.
5- Sizin için rızık olarak...
Şu cümle, her iki noktaya da tatbik edilebilir. Yani, "İstidad ve kabiliyetinizde ekilen veya vazife ve hilkatinizden kastedilen takvanın kuvveden fiile çıkarılması lazımdır."
Sonra, Kur'an-ı Kerimde Mabudun vücuduna ait afaki delillerin en karibine
Sonra, mürekkebat ve mevalidin vücud-u Sanie veçh-i delaletlerine
Sonra, geçen delillerin herbirisi alel'infirad, yani birer birer Saniin vücuduna delalet ettiği gibi, heyet-i mecmuası da Saniin vahdetine işarettir.
Sonra, nimetlerin menşei ve menbaı olan alemin nizamına işaret eden o cümlelerin suret-i tertibi
Sonra
________________________________________
1- Ta ki takva mertebesine ulaşasınız.
2- Yeri size döşek yaptı.
3- Göğü de binanıza dam yaptı.
4- Gökten bir su indirdi.
5- Sizin için rızık olarak...