Nur Hanım
Aktif Üyemiz
SINIRLARI KORUMAYA DAVET
İLAHİ SINIRLARI KORUMAK
ĞADDUL-BASAR, GÖZÜN SINIRI
قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَفMü'min erkeklere gِِözlerini harama bakmaktan sakındrmalarını ve mahrem yerlerini korumalarını sِِöyle. Bu onlar için en güvenceli arnma yoludur. Hiç şüphesiz onlar ne yaparsa Allah ondan haberdardır.'24/30
I-GİRİŞ
Bize iradi gücü verip onu koruma yollarını da gösteren Rabbımıza hamd etmek boynumuzun borcudur. Salat ve selam, bize irademizi nasıl kullanacağımızı yaşayarak gösteren tüm Resullere ve dostlarına olsun. Rabbım onların yolunda gidenlerden razı olsun bizleride onlardan eylesin.
Sevgili kardeşler! sizleri Allah'ın selamı il selamlıyorum. Rabbım sizlerin ve tüm müslümanların yar ve yardımcısı olsun. Rabbım direnen tüm mazlumlara yardım ve hidayet etsin.
Allahresuluna hitaben indirilen bu ayet ilahi kitabmzda beni en çok korkutan ve düündüren bir ayettir. قُلْ إِنِّيَ أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ ' Deki şüphesiz ey Rabbim şayet ben, sana isyan edersem büyük günün azabından korkarımç' Evet Allah'a isyandan korkuyordu ِönderimiz(ass) ve ashabına bu konuda Ashabını hep uyarıyordu. Bِِöylece bize canlı bir uyarcılık bırakıyordu. Bizim gücümüz itaattadır. Ve bizim gücümüzü yitirip maًğlup olmamız ise isyandadır. Bugün size bir günahın sebeplerinden birisini paylaşmak istiyorum. Fıkhta bir kural vardr. ' Vacibe gِِtüren her yol vaciptir. Her haram gِtüren yol haramdr.' Abdest, namaz için farzdr. Zinaya gِِötüren her yol, zina haram olduًu için haramdr.' Hutbemin başında bir ayet verdim. Bu ayet ve sonraki ayet mümin erkek ve mümin hanımların korunması gereken bir sınırıın anlaıtyor. İki ayette de ortak bir kavram vardr. 'غض ve ona tamamlama olmuş 'BASAR بصر Allah iman etmiş kullarını bu isim tamlaması ile bir eylemden alıkoyuyor. Uzak durmalarını istiyor. Hutbemde erkeklerle ilgi ayet üzerinde duracaًğım.
II-SÖZLÜK ANLAMI
' غضذ ğedd' kelimesi sِözlükte şu anlamlara gelir. Deri ince oldu, bitki olgunlaştı, sesi veya bakışı, ayrıd, indirdi, alçalttı, utancndan döndü, hoş olmamasından dolayı yapmadı, eksiltti' bu ayette, Hz. Lokman oًğluna tavsiyede bulunuyor.'Sesini alçalt' 31/18 anlamnda kullanlyor.' Tüm anlamlara dikkat ederseniz, uzaklaşma, çevirme, indirma ve dِöndürme anlamlarna geliyor.
'Basar' kelimesinin iki anlama geldiğini daha önce öğrenmiştik. Vucudun bir organı, 'GÖZ' ve gözün vonksiyonu basiret. Bir madi diğeri manevi anlamdır. Dolaysı ile kaçındırma ikisi içinde geçerlidir. Buna göre ayete şu anlamları verebilirz. 'gözlerini veya basiratlerini tutsunlar, uzaklaştırsınlar, döndersinler, ayırsınlar bir tarafa dönsünler.'
III-AYETİN NUR SURESİNE GÖRE ANLAMI
Bu iki ayeti Nur suresinde anlamayı çalışırsak endoğru tesbiti yapmış oluruz. Sure müminlerin ev içinde ki davranışlarını ölçüsünü veriyor. Zaten sure müminlerin evlerini anlatıyor. 24/36-37. Başta zina olayının cezasını ile başlıyor.24/2, İffetlerin korunması anlatılıyor. Hanımların ayaklarında ki halkaların sesini bile kısmalarını istiyor. Çocukların odalara giriş usulu bile veriliyor. Temiz hanımlara iftira atma yine bu surede işleniyor. Yaşlı hanımların giyimi anlatılıyor. İffetin korunması için gençlerin evlendirilmesi isteniyor.24/32 Fehşanın toplumda yayılmasına dikkat çekiliyor.24/19, Kimlerle evlenilmesin ölçüleri veriliyor. 24/26 Evlere giriş usulşu anlatılıyor.24/27 Tüm bu ayetler bize bakış olayının ne kadar önemli olduğunu haber veriyor. Resulullah'tan sonra bu güzel kurallar laşkalaşıyor ki, bizzat Hz. Aişe annemiz, Hz. Ömer'e baş vuruyor ve bu surenin çoğaltılıp evlere dağıtılması isteniyor. Her ailenin okumasın bizzat talep ediyor.
IV-KUR'AN GENELİNDE AYET
Bu ayetle yakın ilişkisi olan bir hayli ayet var Kur'an'ı Kerim'de. Direk zinayı yasaklayan bir ayet vardır. 25/68, Bunun dışında ki ayetlerin hepisi zinaya götürecek yollarla ve azalarla ilgilidir. Aynı ayette onun fehşa olduğu söylüyor. 'Zinaya yaklaşmayın. Şüphesiz o sınırları aşmak olan çirkin bir harekettir ve kötü bir yoldur.'17/32 Başka ayetlerde ferclerin korunması olarak müminlerin vasıfları tanıtılıyor. 23/6Onların iffetli oldukları anlatılıyor. Tüm bunlar yukarda ki ayeti desteklemektedir. Dolaysı ile korunması gereken bir huduttur. Bu Resulullah'ın uygulamasında da görebiliyoruz.
IV-BUGÜN AYETE KARŞI TUTUMUMUZ
Asıl bizi ilgilendiren de budur kardeşler. Bugün ayet tamamen pratikten kalkmış.
a)- Bizden gelen yanlışlıklar. Kimileri o günün kültürü demiş ve hayattan çıkarmış. Tesettürün sınırları bozulmuş. Nikaptan vaz geçtik, Çünkü, başörtüsü yoktur!!!. Cilbab yoktur!!!. TV proğramlarına çıkanlar önce bu sınır kaldırdılar. Testtürsüzlerle oturup uzun uzun kahkalaı konuşmalar moda oldu. Bu konuda ki rivayetler Kur'an'la devre dışı bırakıldı. 24/61 ci ayete dayanarak tamamen sınırlar kaldırdık. Halvet kalmadı. Tesettür modalaştı. Bir hanım yazarın dediği gibi dandik tesetür oldu. Müslümanların paraları ile kurulan Tv kanalları para kazanmak gayesi ile en aşufte reklamlar yaptılar. Ve her türlü reklam seyredilmeye başlandı.
b)- Ortamdan gelen yanlışlıklar, Cahiliye toplumun en temel ilkesi insanı fesada uğratmaktır. Daha anokullarından itibaren başlatılıyor sınırların kalkması. Bir zaman müslümanlar kız ve erkek çocukların karışık yüzme derslerine çocukları yollamamk için çaba gösteriyorlardı. Ama şimdi bu silindi gitti. Bir zaman evlerimizde TV lerimiz şimdi elimizde ki telefonlarımızla hep gaddı basarı ihlal ediyoruz. Gayet rahatlıkla dizileri seyrediyoruz ve artık başı açık olmak, kolu kısa olmak, kısa etekli sahneleri seyr etmek tabii hale geldi. Bizi de bu hale razı olduk. Hayatın parçası haline geldi.
V-RESULULLHTAN GELEN RİVAYETLER
Yukarda da söyledim, hadisler Kur'an'cılık ve akılcılık adı altında temeli şarkıyatçılara dayanan metotlarla gündemden çıktı. Artık nerdeyse bir konuda hadis rivayet etmek cehaletle bir tutuldu.
a)-Cerir b. Abdullah Beceliden(ra) Resulullah, ani bakış hakkında sordum, gözümü çevirmemi, bana emir etti.'
b)-Bureydeden(ra), Resulullah(ass) Hz. Ali'ye şöyle mretti, Ey Ali birinci bakışı ikinci bakış takip etmesin. Birincisi senindir. Ama ikincisi aleyhinedir.'
c)-Ebu Said el-Hudri'den, Resulullah(ass) bize şöyle söyledi; 'Yollarda oturmaktan sakının. Bizim yollarda oturup sohbet etmemiz kaçınılmazdır. Dedidki şayet oturursanız o zaman yolların ahkkını verin. Nedir yolların hakkı ya Resulullah! Gözlerinizi sakındırmanız, eziyetleri kaldırmanız, selam vermeniz, iyliği emiredip kötülükten nehi etmeniz gerekiyor.'
d)-Abdullah b.Mesud, Resulullah, bakış iblisin zehirli oklarından bir oktur. Buyurdu.
e)- Ebi Umame'den(ra), Müslüman çekici bir bayan baktığında Allah için yüzünü çevirirse Allah ona imkan veririr bir hayır işler ve kalbine o kadar ilah sevgi girer.'
f)-Ebu Hureyer(ra) dan, ......gözün zinası bakıştır, dilin zinası konuşmaktır, kulağın zinası dinlemektir, elin zinası dokunmaktır, ayağın zinası yürümektir, nefis ister ve arzular, organlarda ya bunu takip eder ya da yalanlar.'1
İLAHİ SINIRLARI KORUMAK
ĞADDUL-BASAR, GÖZÜN SINIRI
قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَفMü'min erkeklere gِِözlerini harama bakmaktan sakındrmalarını ve mahrem yerlerini korumalarını sِِöyle. Bu onlar için en güvenceli arnma yoludur. Hiç şüphesiz onlar ne yaparsa Allah ondan haberdardır.'24/30
I-GİRİŞ
Bize iradi gücü verip onu koruma yollarını da gösteren Rabbımıza hamd etmek boynumuzun borcudur. Salat ve selam, bize irademizi nasıl kullanacağımızı yaşayarak gösteren tüm Resullere ve dostlarına olsun. Rabbım onların yolunda gidenlerden razı olsun bizleride onlardan eylesin.
Sevgili kardeşler! sizleri Allah'ın selamı il selamlıyorum. Rabbım sizlerin ve tüm müslümanların yar ve yardımcısı olsun. Rabbım direnen tüm mazlumlara yardım ve hidayet etsin.
Allahresuluna hitaben indirilen bu ayet ilahi kitabmzda beni en çok korkutan ve düündüren bir ayettir. قُلْ إِنِّيَ أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ ' Deki şüphesiz ey Rabbim şayet ben, sana isyan edersem büyük günün azabından korkarımç' Evet Allah'a isyandan korkuyordu ِönderimiz(ass) ve ashabına bu konuda Ashabını hep uyarıyordu. Bِِöylece bize canlı bir uyarcılık bırakıyordu. Bizim gücümüz itaattadır. Ve bizim gücümüzü yitirip maًğlup olmamız ise isyandadır. Bugün size bir günahın sebeplerinden birisini paylaşmak istiyorum. Fıkhta bir kural vardr. ' Vacibe gِِtüren her yol vaciptir. Her haram gِtüren yol haramdr.' Abdest, namaz için farzdr. Zinaya gِِötüren her yol, zina haram olduًu için haramdr.' Hutbemin başında bir ayet verdim. Bu ayet ve sonraki ayet mümin erkek ve mümin hanımların korunması gereken bir sınırıın anlaıtyor. İki ayette de ortak bir kavram vardr. 'غض ve ona tamamlama olmuş 'BASAR بصر Allah iman etmiş kullarını bu isim tamlaması ile bir eylemden alıkoyuyor. Uzak durmalarını istiyor. Hutbemde erkeklerle ilgi ayet üzerinde duracaًğım.
II-SÖZLÜK ANLAMI
' غضذ ğedd' kelimesi sِözlükte şu anlamlara gelir. Deri ince oldu, bitki olgunlaştı, sesi veya bakışı, ayrıd, indirdi, alçalttı, utancndan döndü, hoş olmamasından dolayı yapmadı, eksiltti' bu ayette, Hz. Lokman oًğluna tavsiyede bulunuyor.'Sesini alçalt' 31/18 anlamnda kullanlyor.' Tüm anlamlara dikkat ederseniz, uzaklaşma, çevirme, indirma ve dِöndürme anlamlarna geliyor.
'Basar' kelimesinin iki anlama geldiğini daha önce öğrenmiştik. Vucudun bir organı, 'GÖZ' ve gözün vonksiyonu basiret. Bir madi diğeri manevi anlamdır. Dolaysı ile kaçındırma ikisi içinde geçerlidir. Buna göre ayete şu anlamları verebilirz. 'gözlerini veya basiratlerini tutsunlar, uzaklaştırsınlar, döndersinler, ayırsınlar bir tarafa dönsünler.'
III-AYETİN NUR SURESİNE GÖRE ANLAMI
Bu iki ayeti Nur suresinde anlamayı çalışırsak endoğru tesbiti yapmış oluruz. Sure müminlerin ev içinde ki davranışlarını ölçüsünü veriyor. Zaten sure müminlerin evlerini anlatıyor. 24/36-37. Başta zina olayının cezasını ile başlıyor.24/2, İffetlerin korunması anlatılıyor. Hanımların ayaklarında ki halkaların sesini bile kısmalarını istiyor. Çocukların odalara giriş usulu bile veriliyor. Temiz hanımlara iftira atma yine bu surede işleniyor. Yaşlı hanımların giyimi anlatılıyor. İffetin korunması için gençlerin evlendirilmesi isteniyor.24/32 Fehşanın toplumda yayılmasına dikkat çekiliyor.24/19, Kimlerle evlenilmesin ölçüleri veriliyor. 24/26 Evlere giriş usulşu anlatılıyor.24/27 Tüm bu ayetler bize bakış olayının ne kadar önemli olduğunu haber veriyor. Resulullah'tan sonra bu güzel kurallar laşkalaşıyor ki, bizzat Hz. Aişe annemiz, Hz. Ömer'e baş vuruyor ve bu surenin çoğaltılıp evlere dağıtılması isteniyor. Her ailenin okumasın bizzat talep ediyor.
IV-KUR'AN GENELİNDE AYET
Bu ayetle yakın ilişkisi olan bir hayli ayet var Kur'an'ı Kerim'de. Direk zinayı yasaklayan bir ayet vardır. 25/68, Bunun dışında ki ayetlerin hepisi zinaya götürecek yollarla ve azalarla ilgilidir. Aynı ayette onun fehşa olduğu söylüyor. 'Zinaya yaklaşmayın. Şüphesiz o sınırları aşmak olan çirkin bir harekettir ve kötü bir yoldur.'17/32 Başka ayetlerde ferclerin korunması olarak müminlerin vasıfları tanıtılıyor. 23/6Onların iffetli oldukları anlatılıyor. Tüm bunlar yukarda ki ayeti desteklemektedir. Dolaysı ile korunması gereken bir huduttur. Bu Resulullah'ın uygulamasında da görebiliyoruz.
IV-BUGÜN AYETE KARŞI TUTUMUMUZ
Asıl bizi ilgilendiren de budur kardeşler. Bugün ayet tamamen pratikten kalkmış.
a)- Bizden gelen yanlışlıklar. Kimileri o günün kültürü demiş ve hayattan çıkarmış. Tesettürün sınırları bozulmuş. Nikaptan vaz geçtik, Çünkü, başörtüsü yoktur!!!. Cilbab yoktur!!!. TV proğramlarına çıkanlar önce bu sınır kaldırdılar. Testtürsüzlerle oturup uzun uzun kahkalaı konuşmalar moda oldu. Bu konuda ki rivayetler Kur'an'la devre dışı bırakıldı. 24/61 ci ayete dayanarak tamamen sınırlar kaldırdık. Halvet kalmadı. Tesettür modalaştı. Bir hanım yazarın dediği gibi dandik tesetür oldu. Müslümanların paraları ile kurulan Tv kanalları para kazanmak gayesi ile en aşufte reklamlar yaptılar. Ve her türlü reklam seyredilmeye başlandı.
b)- Ortamdan gelen yanlışlıklar, Cahiliye toplumun en temel ilkesi insanı fesada uğratmaktır. Daha anokullarından itibaren başlatılıyor sınırların kalkması. Bir zaman müslümanlar kız ve erkek çocukların karışık yüzme derslerine çocukları yollamamk için çaba gösteriyorlardı. Ama şimdi bu silindi gitti. Bir zaman evlerimizde TV lerimiz şimdi elimizde ki telefonlarımızla hep gaddı basarı ihlal ediyoruz. Gayet rahatlıkla dizileri seyrediyoruz ve artık başı açık olmak, kolu kısa olmak, kısa etekli sahneleri seyr etmek tabii hale geldi. Bizi de bu hale razı olduk. Hayatın parçası haline geldi.
V-RESULULLHTAN GELEN RİVAYETLER
Yukarda da söyledim, hadisler Kur'an'cılık ve akılcılık adı altında temeli şarkıyatçılara dayanan metotlarla gündemden çıktı. Artık nerdeyse bir konuda hadis rivayet etmek cehaletle bir tutuldu.
a)-Cerir b. Abdullah Beceliden(ra) Resulullah, ani bakış hakkında sordum, gözümü çevirmemi, bana emir etti.'
b)-Bureydeden(ra), Resulullah(ass) Hz. Ali'ye şöyle mretti, Ey Ali birinci bakışı ikinci bakış takip etmesin. Birincisi senindir. Ama ikincisi aleyhinedir.'
c)-Ebu Said el-Hudri'den, Resulullah(ass) bize şöyle söyledi; 'Yollarda oturmaktan sakının. Bizim yollarda oturup sohbet etmemiz kaçınılmazdır. Dedidki şayet oturursanız o zaman yolların ahkkını verin. Nedir yolların hakkı ya Resulullah! Gözlerinizi sakındırmanız, eziyetleri kaldırmanız, selam vermeniz, iyliği emiredip kötülükten nehi etmeniz gerekiyor.'
d)-Abdullah b.Mesud, Resulullah, bakış iblisin zehirli oklarından bir oktur. Buyurdu.
e)- Ebi Umame'den(ra), Müslüman çekici bir bayan baktığında Allah için yüzünü çevirirse Allah ona imkan veririr bir hayır işler ve kalbine o kadar ilah sevgi girer.'
f)-Ebu Hureyer(ra) dan, ......gözün zinası bakıştır, dilin zinası konuşmaktır, kulağın zinası dinlemektir, elin zinası dokunmaktır, ayağın zinası yürümektir, nefis ister ve arzular, organlarda ya bunu takip eder ya da yalanlar.'1
Moderatör tarafında düzenlendi: