ceylannur
Yeni Üyemiz
Düşünce Aynasında Tesettür
Dindar düşünürler, tesettürü kadının iftihar kaynağı ve kişiliğinin sigesi olarak biliyorlar.
Genelde değereli olan her şey, en iyi biçimde korunur, böylece rahatsız edici bakış ve hareketlerden mahfuz kalır. İslam açısından kadın bir çiçek gibidir ve tesettür onun pak varlık cevherini, kötü ve hasta kalplilerden koruyor.
Şehit üstat Mutahhari şöyle diyor: Bir kadın kapalı ve vakur biçimde evden çıkıp iffetli olursa kötü insanlar onu rahatsız etmeye cesaret edemezler.
Başka bir ifade ile nefsin hicabı, insanı kötülüklerden korur. Tesettürlü kadınlar vücutlarının güzelliklerini örttükleri nedeni ile bir çok sosyla hasarlardan korunuyorlar. İslam peygamberinin mutahhar ehlibeytinden hz. Ali (as) şöyle buyuruyor: Kadınların tamamen kapanmaları ve tesettürlü olması, onların daha çok korunmasına sebep olur.
Hicabın yapıcı etkilerinden biri birey ve toplumun bir çok fesat ve kirlilikten korunmasıdır. Bu sebepten dolayı kadınlara kendi güzelliklerini mahrem olmayanlara göstermemeleri belirtiliyor. Şehit Mutahhari şöyle yazıyor: İslam'da kadınların kapanmasından hedef, onların erkeklerle muaşiretlerinde vücutlarını örtmesi ve kendini teşhir etmekten kaçınmasıdır.
İslam, fesat olgusuna karşı her şeyden daha fazla onların temel sebeplerine dikkat ediyor ve fesat yolunu kaynağından kapatmaya çalışıyor.
Allah teala Kuran Kerim'in Nur suresinin 30 ve 31.ayetinde mumin kadınlar ve erkeklere gözlerini haramdan sakınsınmaları, ırzlarını korumalarılar ve kadınlara yüz ve el gibi görünen kısımlar hariç ziynetlerini göstermemeleri tavsiye ediliyor. Şüphesiz kadın erkek ilişkilerinin kontrolsüz olan bir toplum ahlaki yok oluşa doğru yol alır ve saadete ulaşmaktan sapar.
Günümüzde bir çok düşünür, tesettürün kadınlar arasında ‘Kendine değer verme' duygusu ile bağlantılı olduğu görüşünde. Kendine güven ve değer veren kadınlar aşağlık duygusu hissetmiyor ve yabancı erkeklein dikkatini çekmeye çalışmıyor.
Amerikalı psikolog Abraham Maslow'a göre kendine saygı duygusu tatmin olunca, insan özgüven kazanır ve değerli olduğunu hisseder, böylece dünyadaki varlığının yararlı ve etkili olduğunu düşünür. İslam açısından bir kadın ne kadar metin ve vakur olursa o kadar saygın biri olur.
Tesettür konusunda araştırmalar yapan Japonya üniversitesi hocalarından Saçikor Morata şöyle bir sonuca varıyor: Kadının vakar ve metaneti onun hicabına bağlıdır. Hicap kadının kutsal haremi ve onun huzur kalesidir ve topluma kadının konum ve önemini hatırlatır.
Diğer taraftan hicap, müslüman kadının görevi sayılıyor. Uzmanlara göre kadınlara giyim çerçevesinin belirlenmesi, onların toplumda yapıcı ve etkili biçime faaliyette bulunma imkanının sağlanması anlamındadır. onlara göre hicap ve tesettür kadının sosyal faaliyetlerine engel değil, zira kadınların evde oturması ve mahremlerinden başkası ile ilişkileri olmaması gerekseydi onların tesettür ahkamının belirlenmesine gerek kalmazdı. Bu bağlamda üniversite hocası Dr. Rahim Purazgandi şöyle diyor: Eğer İslam dini kadınlara tesettürlü olmaları gerektiğini söyluyorsa, kadının toplumda bulunma hakkının olduğunu gösteriyor; tabi ki sağlıklı ve insani bir varlık. Hicap kadına toplumun kültürel, sosyal ve ekonomik alanlarında ortak şekilde faaliyet yapması imkanını sağlıyor.
Başka bir ifade ile kadının çeşitli konumlardaki güvenini sağlamak için tesettürün önemli etkisi vardır. İslam dininin tüm programları ve buyrukları akıl ve mantık üzerine kurulu, ayrıca insanın doğal yeteneklerinin yok edilmesine sebep olacak hiç bir yasa ve kural içermiyor. Zira insan yaşamının temel hedeflerinden biri özünde gizli olan yeteneklerini açığa çıkarmaktır.
Toplumun yarısını oluşturan kadınlar da annelik ve eş olma görevlerini yerine getirirken toplumda kendi şanlarına yakışır faaliyetlerde bulunabilirler.
İslam inkılabı rehberi Ayetullah Seit Ali Hamenei de bu bağlamda yaptığı açıklamada şöyle diyor: Hicap, kadını izole etmek anlamına değil, bu bir yanlış anlaşılmadır. Tesettür, toplumda kadın ve erkeğin laobali ilişkilerini önlemek anlamındadır. zira benzer ilişkiler hem toplum ve hem kadın erkeğin özellikle de kadının zararınadır.
kadınlar tüm giyim kurallarına uygun, ahlaki ve iffetli değerlere çerçevesinde toplumda faaliyet yapabilir, en yüksek ilmi ve kariyer seviyelerine ulaşabilir.
Hali hazırda batı ülkelerinde tesettürü yasaklayan yasalara rağmen, kadınların tesettüre yöneldiklerine şahit oluyoruz.
Amerikalı yazar bayan Vendi Şalit (Wendy Shalit)şöyle diyor: tesettür ve iffete yöneliş sadece İslami ülkelerle sınırlı değil. Görünüşe göre Amerika'da ve diğer Avrupa ülkelerinde yaklaşık 1989 yıllarından itibaren giyinme ve örtünme alanında yeni gelişmeler başlamıştır.
time dergisi de iffetli olmaya yönelik muazzam hareketten söz ediyor. Kadınların Ortünmesi adlı dergi de kapalı elbiselere yönelik istekler her geçen yıl daha da artmakta ve bu artış çağımızda bazı gelişmelerin sonucudur.
Irak'lı araştırmacı bayan Zeynep Mehdi Ganim şöyle diyor: hizap konusu, İslam'ın tüm mezhepleri ve hatta diğer İlahi dinlere mensup olanlara farzdır. Tesettür, ahlaki yolsuzluk ve sapmaları engellerken, kadının insani kerametinin korunması ve aile ortamının sağlamlaşmasına sebep oluyor. İslam dini, dengeli ve mükemmel bir din olarak tesettüre mantıklı çerçevede bakıyor.
Fakat maalesef sürekli demokrasi ve insan haklarının korunmasından söz eden batı ülkeleri, müslüman kadınların haklarına saygı duymaktan kaçınıyorlar. İsveç yazar bayan Anna Sofıe Roald şöyle yazıyor: Tesettürlü olan hıristiyan bir rahibe, huzur, paklık ve dini ihlasın sembolüdür; fakat tesettürlü bir müslüman kadın, kadınlara karşı zulüm ve tek yanlı siyasetlerin simgesi telakki ediliyor. Politikacılar bu çelişkili politikalarını düzeltmeleri gerekir.
Tabi ki tesettürün etkileri sadece teoride kalmıyor, belki pratikte de kadınların düşünce sağlığı, gücü, ve randımanını yükselttiği de ispatlanmıştır. Hali hazırda tesettürlü İran'lı kadınlar, çeşitli sosyal görevleri üstlenmek ve yerine getirmkte hiç bir sorun yaşamıyorlar. Onlara tesettürün onlara sağladığı huzur ve güven sayesinde toplumda faal ve pozitif bir varlık sürdürüyorlar. İranlı kadınlar hali hazırda yönetim, ilmi, tıp,ve hatta çeşitli spor dallarında seçkin roller ifa ediyorlar.
...
Görünüşe göre günümüz dünyasının kadınlara olan bakış açısını değiştirme, onun insani kerametine saygı duyma ve tesettürün ilerlemesi için bir engel olmadığını kabul etme ayrıca onun toplumda sağlam ve yapıcı faaliyetleri için uygun ortam oluşturduğu zamanı gelmiştir.
Alıntı
Dindar düşünürler, tesettürü kadının iftihar kaynağı ve kişiliğinin sigesi olarak biliyorlar.
Genelde değereli olan her şey, en iyi biçimde korunur, böylece rahatsız edici bakış ve hareketlerden mahfuz kalır. İslam açısından kadın bir çiçek gibidir ve tesettür onun pak varlık cevherini, kötü ve hasta kalplilerden koruyor.
Şehit üstat Mutahhari şöyle diyor: Bir kadın kapalı ve vakur biçimde evden çıkıp iffetli olursa kötü insanlar onu rahatsız etmeye cesaret edemezler.
Başka bir ifade ile nefsin hicabı, insanı kötülüklerden korur. Tesettürlü kadınlar vücutlarının güzelliklerini örttükleri nedeni ile bir çok sosyla hasarlardan korunuyorlar. İslam peygamberinin mutahhar ehlibeytinden hz. Ali (as) şöyle buyuruyor: Kadınların tamamen kapanmaları ve tesettürlü olması, onların daha çok korunmasına sebep olur.
Hicabın yapıcı etkilerinden biri birey ve toplumun bir çok fesat ve kirlilikten korunmasıdır. Bu sebepten dolayı kadınlara kendi güzelliklerini mahrem olmayanlara göstermemeleri belirtiliyor. Şehit Mutahhari şöyle yazıyor: İslam'da kadınların kapanmasından hedef, onların erkeklerle muaşiretlerinde vücutlarını örtmesi ve kendini teşhir etmekten kaçınmasıdır.
İslam, fesat olgusuna karşı her şeyden daha fazla onların temel sebeplerine dikkat ediyor ve fesat yolunu kaynağından kapatmaya çalışıyor.
Allah teala Kuran Kerim'in Nur suresinin 30 ve 31.ayetinde mumin kadınlar ve erkeklere gözlerini haramdan sakınsınmaları, ırzlarını korumalarılar ve kadınlara yüz ve el gibi görünen kısımlar hariç ziynetlerini göstermemeleri tavsiye ediliyor. Şüphesiz kadın erkek ilişkilerinin kontrolsüz olan bir toplum ahlaki yok oluşa doğru yol alır ve saadete ulaşmaktan sapar.
Günümüzde bir çok düşünür, tesettürün kadınlar arasında ‘Kendine değer verme' duygusu ile bağlantılı olduğu görüşünde. Kendine güven ve değer veren kadınlar aşağlık duygusu hissetmiyor ve yabancı erkeklein dikkatini çekmeye çalışmıyor.
Amerikalı psikolog Abraham Maslow'a göre kendine saygı duygusu tatmin olunca, insan özgüven kazanır ve değerli olduğunu hisseder, böylece dünyadaki varlığının yararlı ve etkili olduğunu düşünür. İslam açısından bir kadın ne kadar metin ve vakur olursa o kadar saygın biri olur.
Tesettür konusunda araştırmalar yapan Japonya üniversitesi hocalarından Saçikor Morata şöyle bir sonuca varıyor: Kadının vakar ve metaneti onun hicabına bağlıdır. Hicap kadının kutsal haremi ve onun huzur kalesidir ve topluma kadının konum ve önemini hatırlatır.
Diğer taraftan hicap, müslüman kadının görevi sayılıyor. Uzmanlara göre kadınlara giyim çerçevesinin belirlenmesi, onların toplumda yapıcı ve etkili biçime faaliyette bulunma imkanının sağlanması anlamındadır. onlara göre hicap ve tesettür kadının sosyal faaliyetlerine engel değil, zira kadınların evde oturması ve mahremlerinden başkası ile ilişkileri olmaması gerekseydi onların tesettür ahkamının belirlenmesine gerek kalmazdı. Bu bağlamda üniversite hocası Dr. Rahim Purazgandi şöyle diyor: Eğer İslam dini kadınlara tesettürlü olmaları gerektiğini söyluyorsa, kadının toplumda bulunma hakkının olduğunu gösteriyor; tabi ki sağlıklı ve insani bir varlık. Hicap kadına toplumun kültürel, sosyal ve ekonomik alanlarında ortak şekilde faaliyet yapması imkanını sağlıyor.
Başka bir ifade ile kadının çeşitli konumlardaki güvenini sağlamak için tesettürün önemli etkisi vardır. İslam dininin tüm programları ve buyrukları akıl ve mantık üzerine kurulu, ayrıca insanın doğal yeteneklerinin yok edilmesine sebep olacak hiç bir yasa ve kural içermiyor. Zira insan yaşamının temel hedeflerinden biri özünde gizli olan yeteneklerini açığa çıkarmaktır.
Toplumun yarısını oluşturan kadınlar da annelik ve eş olma görevlerini yerine getirirken toplumda kendi şanlarına yakışır faaliyetlerde bulunabilirler.
İslam inkılabı rehberi Ayetullah Seit Ali Hamenei de bu bağlamda yaptığı açıklamada şöyle diyor: Hicap, kadını izole etmek anlamına değil, bu bir yanlış anlaşılmadır. Tesettür, toplumda kadın ve erkeğin laobali ilişkilerini önlemek anlamındadır. zira benzer ilişkiler hem toplum ve hem kadın erkeğin özellikle de kadının zararınadır.
kadınlar tüm giyim kurallarına uygun, ahlaki ve iffetli değerlere çerçevesinde toplumda faaliyet yapabilir, en yüksek ilmi ve kariyer seviyelerine ulaşabilir.
Hali hazırda batı ülkelerinde tesettürü yasaklayan yasalara rağmen, kadınların tesettüre yöneldiklerine şahit oluyoruz.
Amerikalı yazar bayan Vendi Şalit (Wendy Shalit)şöyle diyor: tesettür ve iffete yöneliş sadece İslami ülkelerle sınırlı değil. Görünüşe göre Amerika'da ve diğer Avrupa ülkelerinde yaklaşık 1989 yıllarından itibaren giyinme ve örtünme alanında yeni gelişmeler başlamıştır.
time dergisi de iffetli olmaya yönelik muazzam hareketten söz ediyor. Kadınların Ortünmesi adlı dergi de kapalı elbiselere yönelik istekler her geçen yıl daha da artmakta ve bu artış çağımızda bazı gelişmelerin sonucudur.
Irak'lı araştırmacı bayan Zeynep Mehdi Ganim şöyle diyor: hizap konusu, İslam'ın tüm mezhepleri ve hatta diğer İlahi dinlere mensup olanlara farzdır. Tesettür, ahlaki yolsuzluk ve sapmaları engellerken, kadının insani kerametinin korunması ve aile ortamının sağlamlaşmasına sebep oluyor. İslam dini, dengeli ve mükemmel bir din olarak tesettüre mantıklı çerçevede bakıyor.
Fakat maalesef sürekli demokrasi ve insan haklarının korunmasından söz eden batı ülkeleri, müslüman kadınların haklarına saygı duymaktan kaçınıyorlar. İsveç yazar bayan Anna Sofıe Roald şöyle yazıyor: Tesettürlü olan hıristiyan bir rahibe, huzur, paklık ve dini ihlasın sembolüdür; fakat tesettürlü bir müslüman kadın, kadınlara karşı zulüm ve tek yanlı siyasetlerin simgesi telakki ediliyor. Politikacılar bu çelişkili politikalarını düzeltmeleri gerekir.
Tabi ki tesettürün etkileri sadece teoride kalmıyor, belki pratikte de kadınların düşünce sağlığı, gücü, ve randımanını yükselttiği de ispatlanmıştır. Hali hazırda tesettürlü İran'lı kadınlar, çeşitli sosyal görevleri üstlenmek ve yerine getirmkte hiç bir sorun yaşamıyorlar. Onlara tesettürün onlara sağladığı huzur ve güven sayesinde toplumda faal ve pozitif bir varlık sürdürüyorlar. İranlı kadınlar hali hazırda yönetim, ilmi, tıp,ve hatta çeşitli spor dallarında seçkin roller ifa ediyorlar.
...
Görünüşe göre günümüz dünyasının kadınlara olan bakış açısını değiştirme, onun insani kerametine saygı duyma ve tesettürün ilerlemesi için bir engel olmadığını kabul etme ayrıca onun toplumda sağlam ve yapıcı faaliyetleri için uygun ortam oluşturduğu zamanı gelmiştir.
Alıntı