Azab ve Rahmet

VuSLaT

Yönetim
Yönetici
Azap'ta orda, Rahmet'te  orda
Azap'ta orda, Rahmet'te orda
AZAB VE RAHMET


Azap; büyük sıkıntı, eziyet, ıztırap demetir. İşlenen suçlara karşılık hem bu dünyada ve hem de ahirette çekilecek cezadır. Cenâbı Allah'ın Celâl görüntüsünün ifadesidir.

Rahmet; Merhamet, nimet verme, acıma, bağışlama, lütuf, esirgeme demektir. Cenâbı Allah'ın Cemal görüntüsüdür. Yüce Yaratıcı, rahmet özelliği ile büyük günahları bile affetmektedir. Allah'ın en önemli isim sıfatlarından Rahman ve Rahim'de rahmet kökünden türemiştir.

AZAB VE RAHMET SIRRI

AYET-İ KERiME
7/156: ...Azabımı dilediğime çarptırırım. Rahmetime gelince, o herşeyi topyekün sarıp kuşatmıştır.
57/13: ... Aralarına kapısı olan bir duvar çekilir. İçinde rahmet vardır. Onun, dış tarafı ise bir azab.
" Azabımı dilediğime çarptırırım. " Sözü sınırlı bir cezayı kapsamaktadır. Azab, nefsin arındırılması için bir uyarı niteliğini taşır. Zaten ceza da bir nevi tedavi değil midir? Böylece kul, bilgisizlik ve gaflet uykusundan uyandırılmaktadır. Azab ile nefsin arındırılması bu dünyada başlar ve hesaba çekileceğimiz ahiret hayatında da (eğer kul tam arınmamışsa) devam eder.

" Rahmetim herşeyi kuşatmıştır. " Cenâbı Allah'ın en büyük özelliği, sınırsız Rahmeti ve sonsuz Sevgisi ile varlıkları kuşatmasıdır. Elbetteki İlâhî Rahmet, bir günah işlendikten sonra tövbe edenleri af edici ve merhamet edicidir.

İlâhî oluşların esasında azab vardır, sıkıntı vardır. Izdırap çekilmeden mutluluğa erişilebilinir mi? Gece olmasa gündüzün değeri nasıl bilinir? Devamlı bolluk hali ile olgunluğa ulaşabilmek asla mümkün değildir. Ayette Kur'ân; dışı ızdırap ile kaplı azab kabuğu kırılmadan içindeki rahmet yani mutluluk ve sonsuz kurtuluşa ulaşmanın mümkün olmayacağı vurgulamıştır. Bakara 2/155 de şöyle buyrulmaktadır: " ... Sizi korku, açlık, mallardan, canlardan ve ürünlerden azaltma ile mutlaka imtihan edeceğiz. Sabredenlere müjdele. " Azaba uğrayanlar da, af edilenler de aslında Allah'ın sonsuz rahmetine erişmektedirler.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:

VuSLaT

Yönetim
Yönetici
Azab

AZAB | DÜNYA AZABI

AYET-İ KERiME
10/98: ...İnandıkları zaman, onların üzerinden Dünya hayatındaki horlayıcı azabı kaldırdık.
13/33,34: Allah'a şirk (ortak) tanıdılar... Dünya hayatında bir azab var onlar için, ahiret azabı ise çok daha şiddetlidir.
Ayetlerden dünyada da bir azabın var olduğunu öğrenmekteyiz. " Evvelce geçim sıkıntısı, fakirlik çekerek horlayıcı azabı tatmakta idiler. Ancak hatalarından dönüp tövbe ederek iman ettiklerinde, memleketlerine ve kendilerine nimetler ihsan ederek onları geçim sıkıntısından ve fakirlikten kurtardık, refah dolu bir hayatla ödüllendirdik. "

Allah'a ortak koşanlara, muhakkak ki Dünyada da bir azab ve sıkıntı vardır. Ahirette ise bu azabın daha şiddetlisini tadacaklarını Kur'ân bildirmektedir.

KABİR AZABI

AYET-İ KERiME
AYET-İ KERiME
40/4546: ... Firavûn ailesini de azabın en beteri kuşattı. (Kabir de) Sabah akşam ateşe arz olunurlar. Kıyamet koptuğu gün de şöyle denir: Firavun ailesini azabın en şiddetlisine sokun!
Kur'ân'a göre kabir azabı vardır. Ancak iç yüzünü ve özelliklerini Cenâbı Allah bilmektedir.

CEHENNEM AZABI

AYET-İ KERiME
AYET-İ KERiME
67/6 : Rablerine karşı nankörlük edenler için cehennem azabı vardır...
29/54: Azabı senden acele istiyorlar. Oysa cehennem, o küfre sapanları çepeçevre kuşatmış bulunuyor.
Ahirette, Dünya hayatımızdaki yaşamımızdan dolayı hesaba çekileceğimiz Kur'ân da açıklanmıştır. Sınavı kazananların cennete gireceği; işlediği günahlardan dolayı sınavı kaybedenlerin ise cehennemlik olacağını biliriz. Cehennem azabının nasıl olacağı açıklanmamış olmakla beraber, şiddetli bir sıkıntı ve eziyete tabi olunacağını Kur'ân belirtmiştir.

Nefislerini bu Dünyada arındırmayarak olgunlaşmamış olanlar, cehennem azabı ile bir tedaviye, bir işleme tabi tutulacaklardır. Bu kula uygulanan bir ceza unsuru değil onu arındıran, şeffaflaştıran bir işlem olacaktır. Cenâbı Allah'ın her varlık için sınırsız olan rahmeti, bütün alemlere ve cehennemdekilere de ulaşacaktır.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

VuSLaT

Yönetim
Yönetici
Rahmet

RAHMET


Rahmet
; merhamet, nimet verme, acıma, bağışlama, lütuf, esirgeme manalarına gelmekle beraber sevgi, şefkat, muhabbet gibi anlamları da içermektedir.

Kur'ân'da SEVGİ, genel anlamda rahmet kelimesi ile belirtilmiştir.

RAHMETİM (SEVGİM) HERŞEYİ KUŞATMIŞTIR

AYET-İ KERiME
AYET-İ KERiME
7/156: ... Rahmetime (sevgime) gelince, o herşeyi topyekün sarıp kuşatmıştır.
6/54: ... Rabbiniz, rahmeti Kendisine bir tavır olarak yazdı...
Rahmet Cenâbı Allah'ın temel özelliğidir. Yüce Yaratıcı ; nimetinin, acımasının, bağışının ve sevgisinin iyi veya kötü olsun bütün varlıkları topyekün sarıp kuşattığını açıklamaktadır. " Rabbiniz; rahmeti Kendisine bir tavır, bir özellik olarak yazmıştır. " Azaba uğrayanlarda, işledikleri günahlardan dolayı af edilenler de, gerçekte Allah'ın sınırsız rahmetine erişmektedirler.

SEVGİNİN KAYNAĞI

AYET-İ KERiME
AYET-İ KERiME
11/90: ... Rabbin RAHÎM'dir, merhameti sınırsızdır; VEDÛD'dur, sevginin kaynağıdır, kullarını çok sever.
1/3: O, Rahman ve Rahîm'dir.
Rahman, inanan ve inanmayan bütün insanlara, tüm varlıklara sonsuz rahmet ve merhamet eden manalarını taşır. Yüce Allah'ın; yarattığı varlıklar arasında örneğin insan, hayvan, şeytan, melek v.s. hiçbir ayrım yapmadan onlara, karşılıksız ve sınırsız bir sevgi ve merhamet göstermesidir. Allah'ın Kur'ân da Rab'dan sonra en çok geçen isim sıfatıdır. Rahman; sevgi, merhamet ve kudreti temsil etmektedir. Yaratılışın temel sırrı, Rahman isminde toplanmıştır. Kur'ânı Kerîm'de Rahman sıfatı yalnız Allah için kullanılır, daha geniş kapsamlıdır, ifade ettiği nimetler de daha büyüktür.

Rahîm, ise yalnız inananlar için özel ayrıcalıklı, sonsuz rahmet ve merhamettir. Sadece inananlara inançları nisbetinde belirir. Cenâbı Hak inanan insanlara bu isim sıfatıyla bir ayrıcalık tanımıştır. Bir Nemrûd, Firavûn ve Ebu-Leheb ile Hz. Mûsa ve Hz. Muhammed (s.a.v.) arasında muhakkak ki farklı rahmet görüntüleri olmalıydı. İşte yaratılış yasasındaki ilâhî adalet, Rahîm ismi ile sistemleşmiştir.

Rahmet kökünden türeyen Rahman ve Rahîm, Yüce Yaratıcı'nın en belirgin niteliği olan kudret, sevgi ve merhamet özelliklerini simgelemektedir.

Vedûd, sevginin kaynağı olan, seven, sevdiren, sevme-sevilme ilişkisini kotaran. Tüm sevgilerin en son ve en yüce gayesi olan demektir. Cenâbı Allah'ın isim sıfatlarındandır.

YARATILIŞ İLÂHÎ SEVGİNİN NETİCESİDİR

AYET-İ KERiME
AYET-İ KERiME
42/28: O'dur ki, kulları umutları kestikten sonra yağmuru indirir ve rahmetini yayar...
28/73: Rahmetinin bir eseri olarak geceyi ve gündüzü sizin için oluşturdu ki, onda sükûnet bulasınız, O'nun lütfundan birşeyler dileyesiniz ve şükredebilesiniz.
Cenâbı Hak; sonsuz İlâhî Güzelliği, sonsuz İlâhî Sevgisi ile belirerek varlıkları ve devam eden oluşu yaratmakta ve onlarda Kendini seyretmektedir. Yağmurun indirilmesi, gece ile gündüzün oluş sırrı hep O'nun kullarına olan sevgisinin, lütuflarının sergilenmesidir.

RAHMETİMDEN ÜMİT KESMEYİN

AYET-İ KERiME
AYET-İ KERiME
39/53: ... Allah'ın rahmetinden ümit kesmeyin! Muhakkak Allah bütün günahları bağışlar. Çünkü O, çok bağışlayıcıdır, çok merhamet edicidir.
23/118: Şöyle yakar: Rabbim! Affet, merhamet et. Sen merhametlilerin en hayırlısısın.
Haddi aşan en günahkârlar bile tövbe ederek Cenâbı Allah'a yöneldikleri takdirde O'nun sınırsız rahmetine erişmektedirler. Allah katında en büyük günah olan şirk bile, af dilendiği zaman bağışlanabilmektedir.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Üst Alt