faruk islam
Özel Üye
Cüz:3 Sure: 3 - Al-i İmran Suresi
Ayet:89
Konu: Mürtedlerden Tevbesi Kabul Edilenler
بســـم الله الرحمن الرحيم
إِلاَّ الَّذِينَ تَابُواْ مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُواْ فَإِنَّ الله غَفُورٌ رَّحِيمٌ
89 - Ancak bu (küfürleri)ndan sonra tevbe edenler ve düzelenler müstesnadır. şüphesiz ki Allah Gafur' dur, Rahim'dir.
Allah (c.c) bu ayette imandan küfre dönenler içerisinden kimleri affedebileceğini bildiriyor. İşte bu kimseler; işledikleri küfür ve günahlardan pişman olup tevbe eden, tekrar imana dönen ve kendilerini Allah'ın istediği şekilde tamamıyla düzeltenlerdir. Kendi nefislerine zulmetmiş ve nefislerini kirletmiş olan mürtedler, yapmış oldukları zulümden pişman olup içlerindeki kirden uzaklaşarak Allah'a yönelir ve imanlarına uygun olarak hareket ve amellerini düzeltirlerse Allah (c.c) muhakkak onlara rahmet edip affedecektir. Çünkü Allah (c.c) tevbe edenleri bağışlayandır ve ihlaslı bir şekilde imana dönüp işlediği küfür ve günahlarından pişman olanlara rahmet eden, onlara doğru yolu gösterendir.
Tevbenin kabul şartları:
Bu ayete göre tevbenin kabul edilebilmesi için belli şartlar vardır. Bu şartlar tahakkuk etmedikçe yapılan tevbeyi Allah (c.c) kabul etmez.
1 - İşlenen küfür ve günahlardan pişman olmak.
2 - Onları terketmek.
3 - Bir daha onlara dönmemek üzere düşünce ve amellerle Allah'a dönmek.
4 - Tevbede sadık ve doğru olunduğunu söz ve amellerle göstermek. Bütün hareketleri Allah'ın istediği şekilde düzeltmek. Çünkü ameli etkilemeyen bir tevbe geçerli bir tevbe değildir ve Allah katında kıymeti yoktur.
Ancak bu şartlar tahakkuk ederse Allah (c.c) küfürden imana dönen kimseyi affeder ve tevbesini kabul eder.
Bu ayetlerin (Ali İmran: 86-89) daha önceki zikrettiğimiz gibi İslam'dan dönen ensari hakkında indiğini söyleyenler bu ayeti şöyle açıklamışlardır:
"İslam'a girdikten, imanın tadını tattıktan ve İslamın hak bir din olduğunu açık delillerle gördükten sonra küfrü seçen ve küfür üzere kalıp tevbe etmeyenlere Allah (c.c) imana dönmeleri için yardım etmeyecektir. Çünkü onlar bilerek heva, heves ve nefislerine köle oldular. Bilerek pisliği temizliğe tercih ettiler. Onların cezası; Allah'ın, meleklerin ve bütün insanların lanet etmesidir. Bu lanetin içinde sonsuza dek kalacak, bu lanetten dolayı görecekleri azab onlardan hafifletilmeyecek ve azab zamanı geldiğinde bekletilmeyeceklerdir. Ancak bu yaptıklarından, samimi olarak pişman olup hakka ihlaslı bir şekilde tekrar döner ve bütün amellerini Allah'ın istediği şekilde düzeltirlerse Allah (c.c) onları affedecek ve tevbelerini kabul edecektir
Cüz:3 Sure: 3 - Al-i İmran Suresi
Ayet:90
Konu: Tevbesi Kabul Edilmeyenler
بســـم الله الرحمن الرحيم
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَعْدَ إِيمَانِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُواْ كُفْرًا لَّن تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الضَّآلُّونَ
90 - İman ettikten sonra inkar eden sonra inkarlarını artıran kimselerin tevbeleri muhakkak ki kabul edilmeyecektir. İşte sapık olanlar da bunlardır.
Allah (c.c) bu ayette iman eden ve imandan sonra küfre dönerek bu küfürlerinde ısran eden ve böylece küfürlerini arttırdıkça arttıran kimselerden haber veriyor. Ayette geçen, "küfürlerini arttırmak"dan kasıt; Mürted olarak yaşamakla birlikte; İslam'ın aleyhine çalışmak, insanları İslam'dan çıkartmak ve uzaklaştırmak, müslümanlara eziyet etmek gibi ameller yapmaktır.
Allah (c.c) bundan önceki ayette iman ettikten sonra küfre dönenlerin, tevbe ettiklerinde tevbelerini kabul edeceğini bildirmişti. Bu hüküm başka ayetlerde de vardır.
Allah (c.c) şöyle buyuruyor:
"Kullarından sadır olan tevbeyi kabul eden O'dur." (şura: 25)
Fakat bu ayetin zahirine göre; iman ettikten sonra irtidat edip küfre dönenler sonra küfürlerinde aşırı gidenler tevbe etseler bile Allah (c.c) onların tevbesini kabul etmeyecektir.
Alimler bu ayete göre, tevbesi kabul edilmeyecekler hakkında değişik görüşler ileri sürmüşlerdir:
1 - "Tevbeleri kabul edilmeyecek"ten kasıt; ölüm anında yaptıkları tevbedir. Ölüm anında yapılan tevbe kabul edilmez.
Allah (c.c) şöyle buyuruyor:
"Yoksa (makbul olan) tevbe, kötülükleri işleyenlerin, sonra içlerinden birine ölüm geldiğinde: İşte şimdi tevbe ettim" diyenlerin ve kafir olarak ölenlerin tevbesi değildir." (Nisa: 18)
2 - “Tevbeleri kabul edilmeyecek”ten kasıt; "onlar hiç tevbe etmeyecekler" demektir. Yani; "onlar tevbe etmezler" anlamındadır. Allah (c.c)'nun şu sözü gibi:
"Küfredenleri ister uyar, ister uyarma (onlar için) birdir, iman etmezler." (Bakara: 6)
3 - Onların tevbesinin kabul edilmemesinin sebebi; ihlaslı olarak değil de münafıklık yaparak tevbe etmelerindendir.
4 - İşledikleri küfürden tevbe etmedikleri halde işledikleri günahtan dolayı tevbe edenlerin tevbesi kabul edilmeyecektir. Çünkü, küfür işleyenlerin önce küfürlerinden tevbe etmeleri gerekir.
5 - Bu ayetin zahiri manasına göre; iman ettikten sonra irtidat edip sonra tekrar iman eden, tekrar irtidat edip tekrar iman eden ve bir kaç sefer böyle yapan kişinin tevbesi kabul edilmez. şu ayette bildirildiği gibi:
"Önce iman edip sonra küfredenleri, sonra tekrar iman edip tekrar küfredenleri sonra da küfürde aşırı gidenleri Allah affetmeyecek ve onlara hidayet etmeyecektir." (Nisa: 137)
Bu ayet ve daha önceki ayetin manası şöyledir: İrtidatı bir kaç defa tekrarlamış olan kişinin tevbesi kabul edilmez ve bu kişi öldürülür. Çünkü küfürde aşırı gitmiştir. Bu görüş Ahmed b. Hanbel'in ve İshak İbni Rahaveyh'in görüşüdür.
Ayet:89
Konu: Mürtedlerden Tevbesi Kabul Edilenler
بســـم الله الرحمن الرحيم
إِلاَّ الَّذِينَ تَابُواْ مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُواْ فَإِنَّ الله غَفُورٌ رَّحِيمٌ
89 - Ancak bu (küfürleri)ndan sonra tevbe edenler ve düzelenler müstesnadır. şüphesiz ki Allah Gafur' dur, Rahim'dir.
Allah (c.c) bu ayette imandan küfre dönenler içerisinden kimleri affedebileceğini bildiriyor. İşte bu kimseler; işledikleri küfür ve günahlardan pişman olup tevbe eden, tekrar imana dönen ve kendilerini Allah'ın istediği şekilde tamamıyla düzeltenlerdir. Kendi nefislerine zulmetmiş ve nefislerini kirletmiş olan mürtedler, yapmış oldukları zulümden pişman olup içlerindeki kirden uzaklaşarak Allah'a yönelir ve imanlarına uygun olarak hareket ve amellerini düzeltirlerse Allah (c.c) muhakkak onlara rahmet edip affedecektir. Çünkü Allah (c.c) tevbe edenleri bağışlayandır ve ihlaslı bir şekilde imana dönüp işlediği küfür ve günahlarından pişman olanlara rahmet eden, onlara doğru yolu gösterendir.
Tevbenin kabul şartları:
Bu ayete göre tevbenin kabul edilebilmesi için belli şartlar vardır. Bu şartlar tahakkuk etmedikçe yapılan tevbeyi Allah (c.c) kabul etmez.
1 - İşlenen küfür ve günahlardan pişman olmak.
2 - Onları terketmek.
3 - Bir daha onlara dönmemek üzere düşünce ve amellerle Allah'a dönmek.
4 - Tevbede sadık ve doğru olunduğunu söz ve amellerle göstermek. Bütün hareketleri Allah'ın istediği şekilde düzeltmek. Çünkü ameli etkilemeyen bir tevbe geçerli bir tevbe değildir ve Allah katında kıymeti yoktur.
Ancak bu şartlar tahakkuk ederse Allah (c.c) küfürden imana dönen kimseyi affeder ve tevbesini kabul eder.
Bu ayetlerin (Ali İmran: 86-89) daha önceki zikrettiğimiz gibi İslam'dan dönen ensari hakkında indiğini söyleyenler bu ayeti şöyle açıklamışlardır:
"İslam'a girdikten, imanın tadını tattıktan ve İslamın hak bir din olduğunu açık delillerle gördükten sonra küfrü seçen ve küfür üzere kalıp tevbe etmeyenlere Allah (c.c) imana dönmeleri için yardım etmeyecektir. Çünkü onlar bilerek heva, heves ve nefislerine köle oldular. Bilerek pisliği temizliğe tercih ettiler. Onların cezası; Allah'ın, meleklerin ve bütün insanların lanet etmesidir. Bu lanetin içinde sonsuza dek kalacak, bu lanetten dolayı görecekleri azab onlardan hafifletilmeyecek ve azab zamanı geldiğinde bekletilmeyeceklerdir. Ancak bu yaptıklarından, samimi olarak pişman olup hakka ihlaslı bir şekilde tekrar döner ve bütün amellerini Allah'ın istediği şekilde düzeltirlerse Allah (c.c) onları affedecek ve tevbelerini kabul edecektir
Cüz:3 Sure: 3 - Al-i İmran Suresi
Ayet:90
Konu: Tevbesi Kabul Edilmeyenler
بســـم الله الرحمن الرحيم
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَعْدَ إِيمَانِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُواْ كُفْرًا لَّن تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الضَّآلُّونَ
90 - İman ettikten sonra inkar eden sonra inkarlarını artıran kimselerin tevbeleri muhakkak ki kabul edilmeyecektir. İşte sapık olanlar da bunlardır.
Allah (c.c) bu ayette iman eden ve imandan sonra küfre dönerek bu küfürlerinde ısran eden ve böylece küfürlerini arttırdıkça arttıran kimselerden haber veriyor. Ayette geçen, "küfürlerini arttırmak"dan kasıt; Mürted olarak yaşamakla birlikte; İslam'ın aleyhine çalışmak, insanları İslam'dan çıkartmak ve uzaklaştırmak, müslümanlara eziyet etmek gibi ameller yapmaktır.
Allah (c.c) bundan önceki ayette iman ettikten sonra küfre dönenlerin, tevbe ettiklerinde tevbelerini kabul edeceğini bildirmişti. Bu hüküm başka ayetlerde de vardır.
Allah (c.c) şöyle buyuruyor:
"Kullarından sadır olan tevbeyi kabul eden O'dur." (şura: 25)
Fakat bu ayetin zahirine göre; iman ettikten sonra irtidat edip küfre dönenler sonra küfürlerinde aşırı gidenler tevbe etseler bile Allah (c.c) onların tevbesini kabul etmeyecektir.
Alimler bu ayete göre, tevbesi kabul edilmeyecekler hakkında değişik görüşler ileri sürmüşlerdir:
1 - "Tevbeleri kabul edilmeyecek"ten kasıt; ölüm anında yaptıkları tevbedir. Ölüm anında yapılan tevbe kabul edilmez.
Allah (c.c) şöyle buyuruyor:
"Yoksa (makbul olan) tevbe, kötülükleri işleyenlerin, sonra içlerinden birine ölüm geldiğinde: İşte şimdi tevbe ettim" diyenlerin ve kafir olarak ölenlerin tevbesi değildir." (Nisa: 18)
2 - “Tevbeleri kabul edilmeyecek”ten kasıt; "onlar hiç tevbe etmeyecekler" demektir. Yani; "onlar tevbe etmezler" anlamındadır. Allah (c.c)'nun şu sözü gibi:
"Küfredenleri ister uyar, ister uyarma (onlar için) birdir, iman etmezler." (Bakara: 6)
3 - Onların tevbesinin kabul edilmemesinin sebebi; ihlaslı olarak değil de münafıklık yaparak tevbe etmelerindendir.
4 - İşledikleri küfürden tevbe etmedikleri halde işledikleri günahtan dolayı tevbe edenlerin tevbesi kabul edilmeyecektir. Çünkü, küfür işleyenlerin önce küfürlerinden tevbe etmeleri gerekir.
5 - Bu ayetin zahiri manasına göre; iman ettikten sonra irtidat edip sonra tekrar iman eden, tekrar irtidat edip tekrar iman eden ve bir kaç sefer böyle yapan kişinin tevbesi kabul edilmez. şu ayette bildirildiği gibi:
"Önce iman edip sonra küfredenleri, sonra tekrar iman edip tekrar küfredenleri sonra da küfürde aşırı gidenleri Allah affetmeyecek ve onlara hidayet etmeyecektir." (Nisa: 137)
Bu ayet ve daha önceki ayetin manası şöyledir: İrtidatı bir kaç defa tekrarlamış olan kişinin tevbesi kabul edilmez ve bu kişi öldürülür. Çünkü küfürde aşırı gitmiştir. Bu görüş Ahmed b. Hanbel'in ve İshak İbni Rahaveyh'in görüşüdür.
Moderatör tarafında düzenlendi: