Al'İ İmran suresİ 47 ayet tefsİrİ

faruk islam

Özel Üye
Sure: 3 - Al-i İmran Suresi
Ayet:47
Konu: Meryem'in Sorusu

بســـم الله الرحمن الرحيم

قَالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ قَالَ كَذَلِكِ اللّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاء إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ
47 - (Meryem) demişti ki: "Rabbim! Bana hiçbir beşer dokunmadığı halde benim nasıl çocuğum olacaktır?" (Allah) dedi ki: "İşte sen bu haldeyken (olacaktır). Allah dilediğini yaratır. Bir şeyin olmasını dilediği zaman ona sadece "ol" der, o da hemen oluverir."

Meryem Allah'ın kudretini çok iyi biliyor ve Allah'ın herşeye kadir olduğuna şüphe duymadan iman ediyordu. O, Allah'a ayetteki soruyu sormakla: "Bana hiç bir beşer eli dokunmadı. Benim çocuğum ne şekilde olacak? İleride evlenecek miyim? Yoksa böyle bakireyken mi çocuğum olacak?" diyerek bu işin ne şekilde gerçekleşeceğini öğrenmek istiyordu. Allah (c.c) ona cevaben: "Sen bu vaziyette bakire iken ve sana hiçbir erkek dokunmadan çocuğun olacaktır. Çünkü Allah, dilediğini yaratır. O, bir şeyin olmasını isterse, hiç bir sebebe ihtiyaç duymadan ona sadece "ol" der, o da hemen oluverir."
Yaratma:
"Allah dilediğini yaratır."
Allah (c.c) Zekeriyya (a.s)'a mucize olarak çocuk verdiğinde: "Allah dilediğini yapar" buyurmuştu. Bu ayette ise: "Allah dilediğini yaratır" buyurmaktadır.
Allah (c.c) Zekeriyya (a.s)'a çocuğu normal vesilerle vermiştir. Bu sebeble buna uygun olarak " dilediğini yapar" ifadesini kullanmıştır. Oysa Meryem'e çocuğu normal yollarla değil babasız olarak vermiştir. Bunun için de burada buna uygun olarak "dilediğini yaratır" ifadesini kullanmıştır.
"Halaka" (yarattı) fiili iki manaya gelir:
1 - Birşeyi yoktan varetmek manasındadır. Bu yalnız Allah'a ait bir fiildir.
2 - Var olan şeylerden başka birşeyi icad etmek, yapmak manasındadır. Tahtadan, sandalye, masa yapma, demirden, araba yapma vb. gibi.
Bu manaya göre "filan kişi araba yarattı, ev yarattı" demekte dil bakımından bir sakınca yoktur. Fakat "yaptı" kelimesini kullanmak daha uygundur. Çünkü her ne kadar "yarattı" kelimesi "yaptı" manasını ifade ediyorsa da, aslında "yarattı" kelimesi kullanıldığında ilk olarak Allah'a ait olan yoktan var etme fiili akla gelmektedir. Bu sebeple, insanlar için "yarattı" fiilini kullanmak caiz olmasına rağmen uygun değildir.
Allah'ın "Ol" Emri:
"Bir şeyin olmasını dilediği zaman ona sadece "ol" der, o da hemen oluverir."
Allah (c.c) birşeyin olmasını dilediğinde, o şey dilediği anda oluverir. O'nun dilemesi yeter. Birşeyin olması için "ol" diye emir vermesine gerek yoktur.
Ayette: "Bir şeyin olmasını dilediği zaman ona sadece "ol" der" buyurulmasından kasıt, o şeyin ancak "ol" emri verildikten sonra olacağı manasında değildir. Bu, ancak insanlar için geçerli bir durumdur. İnsanlar olmasını istedikleri şeyi önce nefislerinden geçirirler daha sonra da bunun tahakkuk etmesi için faaliyete geçerler. Fakat Allah (c.c) için böyle bir durum söz konusu değildir. Allah (c.c)' nun birşeyin olmasını dilemesi, o şeyin olması için yeter ve o şey o anda oluverir. Allah'ın yaratması ve icad etmesi ile ilgili konularda durum böyledir. Allah (c.c) bu konunun mahiyeti hakkında bize bilgi vermemiştir .
 
Üst Alt